Żyjemy w czasach kiedy większość ludzi kończących szkołę średnią boryka się z ciężkimi problemami finansowymi, które uniemożliwiają im kształcenie na studiach. Są oni zmuszani do szybkiego podejmowania pracy, która bardzo rzadko pozwala im na studiowanie w trybie zaocznym. Specjalnie z myślą o nich wiele ośrodków oferuje przeróżne szkolenia, które umożliwiają zdobycie im chociaż części zdolności jakie oferują uniwersytety w trakcie trwania studiów podyplomowych również z zakresu public relations.
Szkolenia public relations w większości stanowią płatne kursy długoterminowe, których koszta są zazwyczaj ograniczone w kwocie kilkuset złotych. Organizowane są przez specjalizujące się w szkoleniach ośrodki, które możemy znaleźć w każdym większym mieście oraz w większości średnich miast. Są to przydatne szkolenia umożliwiające zarówno zdobycie podstawowych kwalifikacji piarowca jak również rozwinięcie już nabytych umiejętności poprzez poznawanie nowych sposobów na relacje medialne.
Kursy public relations są również organizowane w formie bezpłatnej, która ma za zadanie dotarcie nawet do ludzi, którzy przez wzgląd na złą sytuację materialną nie mogliby pozwolić sobie na szkolenie w normalnych okolicznościach. Stanowią one okazję to zwiększenia swoich kompetencji przez co podwajają możliwość znalezienia dobrze płatnej pracy w dynamicznie rozwijających się firmach.
Szkolenia z zakresu public relations w przeciwieństwie do formy proponowanej przez uczelnie wyższe jako kierunek na studiach są o wiele bardziej nastawione na poznanie podstawowych zasad i narzędzi PR-u. Zazwyczaj nie występuje tutaj konieczność nabywania szerokiego zakresu wiedzy nie związanego lub lekko związanego z kierunkiem. Kursy PR-u są również o wiele krótsze i przez niektórych błędnie uznawane za gorsze od stopnia uniwersyteckiego. Zakładają one trzy główne zasady nauki. Ma być ona szybka, skuteczna i praktyczna. Co więcej dzięki tego typu szkoleniom jesteśmy w stanie nabyć większość umiejętności jakie są niezbędne do kluczowego dla public relations realizowania potrzeb i celów przyszłych klientów czy też zleceniodawców.
Aby dostać się na bezpłatne szkolenie public relations trzeba mieć trochę szczęścia. Zazwyczaj takie kursy mają restrykcyjne wymagania a w pierwszej kolejności przyjmowane są osoby, których dotychczasowe wykształcenie lub wykonywana praca jest w jakimś stopniu związana z relacjami publicznymi dzięki czemu mają oni zwiększone szanse na osiągnięcie sukcesu w tej dziedzinie. Często spotykanym zjawiskiem jest również wysyłanie przez pracodawców poszczególnych pracowników na tego typu szkolenia co wiąże się z procesem doskonalenia zawodowego kadry pracowniczej.